Recept #5: witte chocolade taart (toetje)

Toetje kerst 2009Wauwie, lekker veel chocola!

Oh nee, witte chocolade bevat helemaal geen cocao haha! Maar lekker is het zeker wel =) In dit artikel zal ik jullie vertellen hoe ik nu alweer 3x deze taart heb klaar gemaakt. Het recept komt gewoon uit de allerhande van de Appie. De aanpassingen die ik heb toegepast op het recept zijn niet noemenswaardig… Of nou ja, ik doe het toch maar wel. Ik heb natuurlijk nadat ik het een keer heb gemaakt, een extra reep chocola aan het recept toegevoegd. Dit was overigens een weloverwogen overweging hehe. De smulpapen gaven aan dat er best nog iets meer chocolade bij mocht. En zo geschiedde…. lees snel verder voor het recept en foto’s (kwijl alert!).

De eerste keer dat ik deze taart maakte, had ik wel een beetje last van stress kan ik je vertellen. Het was 2009 en ik zou het toetje klaarmaken voor het kerstdiner met mijn familie. Natuurlijk had ik het mezelf niet makkelijk gemaakt en wilde ik perse een ‘trio’ maken…. pardon? Ja, drie van die kleine toetjes op 1 bord hè bedoel ik dan! Wat dacht jij dan 😉 Hier zie je wat het eindresultaat werd van dat toetje:

Mijn kerst toetje 2009

Twee jaar later heb ik met oud en nieuw de taart weer gebakken. Mijn vrienden Lexy en Dean (toen nog mijn buren) hadden ons uitgenodigd voor oud & nieuw. We zouden er een gezellige avond van maken met vrienden, collega’s en dus ook de buren. Om een steentje bij te dragen aan het buffet, maakte ik mijn (ja nu is het al mijn recept ja, dat lees je goed) witte chocolade taart. Dit keer met een extra reep chocola. De dag erna aten we er nog van, want iedereen had zoveel gegeten dat er maar hele kleine puntjes werden genomen van de taart. En laat de taart nu die dag erna echt zalig smaken, gewoon nog veel lekkerder dan de dag ervoor! Taarten komen vaak beter tot hun recht nadat ze een nachtje in de koeling hebben gestaan. Dit geldt natuurlijk lang niet voor iedere taart. Een appeltaart is bijvoorbeeld het lekkerst vers uit de oven wanneer deze nog warm is.

Dit jaar wilde ik voor oud & nieuw weer deze taart bakken. Ik was uitgenodigd door vriendin Solange en haar vriend om bij hen thuis te komen eten. Daarna gingen we een gezellig eetcafé onveilig maken, lekker dansen. Solli (zoals ik haar als enige altijd noem) ken ik al vanaf ons 6e jaar (wow!). We elkaar regelmatig in Utrecht of Haarlem en gaan soms met elkaar op vakantie. Zo leuk om een vriendin te hebben waar je alles mee kunt delen, lief en leed en elkaar echt door en door kennen natuurlijk.

Ik liet op instagram (en facebook + twitter) al zien hoe de taart er uit zag voordat deze nacht ging doorbrengen bij de melk, boter en eieren … in de koelkast dus. Op oudejaarsdag at ik eerst al een stukje taart bij mijn oom en tante. Mijn oom gaf mij meteen een tip voor de volgende keer. De bodem was namelijk erg vochtig geworden doordat het vocht van de vulling in de bodem was getrokken. Het recept heeft dus nog wel een paar kleine aanpassingen nodig, die heb ik daarom in het recept verwerkt. De volgende keer dat ik de taart maak, zal deze daarom minder schoonheidsfoutjes bevatten.

Hier is dan míjn recept van een witte chocolade taart!

Voor 10 – 12 personen
Totale bereidingstijd= +/-2 uur
(25 min. + 1 uur wachttijd + 40 min oventijd)

Ingrediënten & benodigdheden:

  • ongezouten boter 75 gram (koud!)
  • 5 eieren
  • 50 gram witte basterdsuikerWitte chocolade taart
  • 1 zakje vanille suiker (of een stokje, dan heb je verse vanille)
  • 200 gram bloem
  • 1 citroen, schoon geboend
  • 1 pak gedroogde bonen of linzen (500 gram)
  • 400 – 600 gram witte chocolade
  • 500 ml crème fresh
  • 2 eetlepels poedersuiker
  • springvorm (doorsnede 28 cm)
  • bakpapier
  • citroen rasp
  • een grote kom voor de vulling
  • glazen of aluminium kom + iets grotere pan om de chocolade au bain marie te smelten (de kom mag ook precies passen op de pan overigens)
  • oven of combi magnetron
  • zeef
  • taartschaal
  • vork en een aantal lepels en eventueel een spatel
  • niet nodig, maar wel lekker: reep pure chocolade voor de versiering

Bereidingswijze:

  1. Zeef de bloem en een mespunt fijne zout boven een kom. Meng de basterd- en de vanillesuiker erdoor. Voeg de boter toe en kneed met koele handen tot kruimels (even onder de koude kraan houden en afdrogen). Rasp de gele schil van de citroen, niet het witte want dat smaakt bitter. Voeg 1 ei en het citroenrasp toe en kneed snel tot een soepel deeg. Is het deeg te droog, voeg dan wat ijskoud water toe. Vorm er een bal van, dek af met vershoudfolie en leg minstens 30 min. in de koelkast.N.B. Tijdens de wachttijden, kun je alvast de vulling maken! Hiermee bespaar je enorm veel tijd en kun je de taart eerder dan de geschatte 2 uur tijd af hebben. Begin daarom na stap 1 alvast met stap 4, en houd in de gaten dat je de stappen 2 en 3 wel nog uitvoert, doe dit bijvoorbeeld terwijl je wacht tot de chocolade smelt…
  2. Bedek de bodem van de springvorm met bakpapier en vet de randen in met boter. Bestuif het werkblad met bloem en rol het deeg uit tot een lap met een diameter van ca. 32 cm. Bekleed er de springvorm mee. Prik met een vork gaatjes in de bodem. Zet de vorm weer minstens 30 min. in de koelkast.
  3. Verwarm de oven voor op 200 graden. Bedek de taartbodem met aluminiumfolie (of bakpapier dat je eerst even soepel maakt – kreukel het tot een prop onder de kraan en laat uitlekken of droog af met een theedoek) en strooi de bonen of linzen op de aluminiumfolie – niet vergeten, ik deed de eerste keer zonder folie… haha dat was niet zo leuk want alle bonnen plakten aan de bodem, bah! Bak de bodem 10 min. in het midden van de oven (5 min. langer als je een combi magnetron hebt, is mijn ervaring). Neem de vorm uit de oven, verwijder de bonen en de folie. Breek een ei in een kleine kom, meng het eiwit met het eigeel goed door de kloppen. Smeer met een kwast of een lepel wat ei over de bodem alvorens je het terug in de oven doet voor 5 min. (tip van oom Bert! hiermee voorkom je dat de taartvulling later in de bodem trekt en deze daardoor zacht wordt). Verlaag nadat de bodem gebakken is de temperatuur van de oven naar 180 graden.
  4. Hak 300 of 400 gram chocolade in kleine stukjes en doe deze in een steelpan. Zorg dat de pan of glazen / aluminium kom waarin de chocolade zit áltijd geheel schoon en droog is! Erg belangrijk, anders smelt de boter niet goed en blijft het bijv. klonterig. Hang de steelpan in een iets grotere pan met bijna kokend water en laat de chocolade smelten (au bain-marie). Haal de mengkom waarin de chocolade is gesmolten uit de pan en voeg hierbij de crème fresh met een spatel of vork. Gebruik een kloppende manier van mengen om klonten te voorkomen. Voeg 1 voor 1 de drie resterende eieren toe. Schep het mengsel in de bodem en bak de taart 25 min. in het midden van de oven (30 min. had mijn taart nodig vanwege een combimagnetron). Je kunt eventueel wat sap van de citroen toevoegen naar eigen smaak aan het mengsel.De vulling hoeft niet helemaal stevig te zijn en mag in het midden nog wat lobbig zijn. Laat afkoelen.
  5. Smelt de rest van de chocolade (50 á 100 gram, dit mag je zelf bepalen, hoe meer, des te dikker de laag zometeen op de taart) au bain-marie. Het moet goed vloeibaar worden. Bestrijk de taart snel met een dun laagje chocolade. Ik heb het mengel wat aangepast. Ik voeg hieraan wat citroensap en nog een beetje vanille suiker. Ik gebruik anderhalve reep chocolade, 150 gram, omdat ik echt verzot ben op witte chocola. Wil je een dunne laag chocola, gebruik dan slechts 80 of 100 gram. Het recept van de Allerhande (Albert Heijn) houdt 100 gram aan.
  6. Bestrooi vlak voor het serveren met poedersuiker (door een zeef). Serveer koud. Het lekkerst is om de taart de dag van te voren te bakken. Een nacht in de koelkast doet echt wonderen voor de smaken! Bewaar de taart wel afgedekt in de koelkast. En pas in de koelkast plaatsen nádat de taart is afgekoeld.

Wat leuk is om te doen voor het serveren:
Leg de taart op een mooie taart schaal en maak figuren uit het bakpapier (ster of zoals ik deed hartjes – het was wel een beetje mislukt, ik was ongeduldig en werkte te snel, de zeef bleek nog vochtig waardoor er natte druppels vielen op de poedersuiker- maar je kunt natuurlijk van alles hiervoor bedenken), leg deze eerst op de taart voordat je de poedersuiker erover strooit. Zorg dat je echt meer heel weinig strooit – volgens het recept 2 eetlepels – omdat je anders een grote bende krijgt. Haal de figuren eraf en serveer de taart. Je kunt extra chocolade kopen om hiermee nog figuren te maken. Witte chocolade taartHiervoor kun je bij winkels als de Blokker, Ikea en Xenos van die silicone vormen van kopen. Ik heb daar een aantal van in huis. Natuurlijk kun je het ook doen door de gesmolten (puur of witte) chocolade in een stevige diepvries zak te doen waar je dan een klein puntje uit knipt (zou het niet in een echte koks puntzak doen, veel te lastig om weer schoon te maken naderhand). Nu heb je een puntzak en kun je op een schaal waar je bakpapier op legt, allerlei figuren maken. Ik deed dat een keer voor kerst, allemaal hartjes met wit en pure chocolade. Deze kun je bij het serveren op de bordjes in de taart punt steken, of op de taart leggen… mogelijkheden te over!

Mochten jullie deze taart ook gaan maken, dan zou ik het super gaaf vinden als jullie een foto naar mij sturen via twitter of instagram!

Wanneer je de foto upload, mention mijn naam dan in je bericht (fleursbeautytip bij twitter en fleursbeautytips bij instagram). Op die manier krijg ik een melding van je foto! Ik ben benieuwd hoeveel van jullie deze taart zullen gaan maken. Het is echt een heerlijke taart. Hij vult enorm, dus echt alleen geschikt als je gaat uitdelen op een feest of een groot diner. Natuurlijk kun je de taart maken voor een kleiner diner en daarna uitdelen aan buren en vrienden, om niet zelf een kilo direct aan te komen wanneer je de rest van de taart oppeuzelt 😉

Fijne zondag en geniet van het prachtige weer nu het zonnetje schijnt!

xoxo Fleur

Over fleursbeautytips

Student PABO (leerkracht basisonderwijs, 4e jaar) en mijn passie is visagie =)
Dit bericht werd geplaatst in Recepten en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op Recept #5: witte chocolade taart (toetje)

  1. ChantalAngel zegt:

    ik had je foto’s al gezien op twiiter/instagram, ziet er heerlijk uit, maar zoals je erover praat klinkt het nog lekkerder haha.
    Misschien eens proberen 🙂

  2. Suzanne zegt:

    Wauw, wat ziet dat er prachtig uit. En vooral ook lekker! Ik zal het recept zeker onthouden.

  3. chucky1012 zegt:

    Yummie…. ga ik ook eens maken! 😉

  4. Pingback: What shall I give my lovely Valentine? Tips! | Fleur's Beauty Tips!

  5. Silvy zegt:

    Klinkt heerlijk! Misschien dat ik hem binnenkort ook ga maken, ik hóú van witte chocolade! 🙂

  6. Ziet er heerlijk uit!

  7. ChellesBlog zegt:

    De taart ziet er heel erg lekker uit. En het lijkt me helemaal niet zo moeilijk. Lijkt me erg leuk om een keer te maken.

  8. Pingback: Nice Memories #4: January 2013! | Fleur's Beautytips!

Reacties zijn gesloten.