Persoonlijk #2: 12-12-’12 weer starten met afvallen!

afvallen door gezonder te levenMet volle moed begin ik weer!

Ik kan natuurlijk wel wachten tot 1 januari 2013 om er dan pas vol tegenaan te gaan… maar dan stel ik het weer uit. Iets waar ik erg goed in ben, uitstel gedrag is mij niet vreemd 😉 Op twitter zie ik sinds vannacht allerlei tweets voorbij komen over de datum van vandaag. Ja, het is 12 december 2012, nu weten we het wel hoor 😉 hihi. Even zonder dollen… ik zit er al een poos tegenaan te hikken. Afgelopen jaar was ik maar liefst 8 kilo afgevallen. Netjes over een jaar verspreid en dus amper merkbaar voor omgeving en mezelf. Natuurlijk merkte ik wel dat ik alle kleding weer beter paste, maar als je het afvallen voor elkaar krijgt zonder dieet en puur door een gezondere levensstijl, dan gaat het eigenlijk vanzelf. Oh, hoe dan?

Alleen bij mij zijn er dus heel sneaky weer wat kilootjes aangekomen…

Ten eerste ben ik niet heel stevig van nature maar ook zeker geen tenger gevalletje. Op mijn 12e had ik bijna mijn volle lengte bereikt (stond bij de gymles maar 1 jongen voor me in de rij van lang naar klein, dat was Jeffrey). Al gauw had ik vrouwelijke vormen verkregen en waren er zelfs klasgenootjes jaloers daarop. Meisjes die nog wat plat waren van voren en nog niet zulke ronde vormen hadden zoals ik. Ik was altijd wel erg tevreden met mijn figuur. Niet mollig en zeker niet dun of magertjes. Met mijn lange bovenlijf en iet wat kortere benen (in verhouding), toon ik vrij lang en zeker ook slank.

Fleur 18 jaar

Na de middelbare school ben ik een oriëntatie jaar gaan doen in Driebergen-Zeist. De Vrije Hogeschool waar iedereen op kamers ging bij een hospita. Wat had ik daar een super tijd zeg! Een half jaar lang stond ik ’s middags en ’s avonds achter de bar van onze eigen kroeg. Naast alle colleges, projectlessen en creatieve vakken, vermaakte ik mij uitstekend. Tussen de middag kregen we warm eten (aangezien je bij een hospita niet zelf kunt koken) en koos ik voor de vegetarische maaltijden. Niet vanwege een overtuiging, maar het vlees daar smaakte mij niet zo. Halverwege het jaar was ik flink afgeslankt door alle dans- en toneelprojecten en alle overige activiteiten daarnaast. Bij de start van het schooljaar woog ik ongeveer 63 kg en aan het einde nog maar 58 kg. In februari van dat jaar kon je wat ribben zien en tellen (bovenste en onderste). Maar dat zie je bij mij vrij rap hoor door dat lange bovenlijf 😉 Maar als je goed kijkt naar bovenstaande foto, zie je wel een erg dun armpje!

Het misstond mij niet hoor dat gewicht, maar het was iets te mager (ik at overigens 2 volle borden van het eten op die school elke middag!). Na de zomervakantie vertrok ik naar Utrecht en ging daar starten met de studie Fysiotherapie (2 jr gedaan). Werd lid van een studentenvereniging (UVSV-na 3jr vrolijk verlaten ;)) en kwam door alle biertjes flink aan. Op een gegeven moment had ik maatje 40, niets mis mee, maar ik wilde geen grotere kleren gaan kopen. Studenten budget hè =P Er zat dus niets anders op dan te gaan sporten en in z’n algemeen gezonder leven. Dat lukte aardig want toen ik mijn huidige vriend (Dimi) leerde kennen in 2002 (was toen 20/21 jr) woog ik weer netjes 64 kg en had ik m’n standaard maatje 36/38 weer terug.

Dimi en ik aug. 2010

Hoe langer ik in mijn twintiger jaren zat, des te vaker ging ik jojo-en met mijn gewicht. Heel irritant, want het is zo slecht voor je zelfbeeld om steeds iets te zwaar te zijn en dan weer flink aan de bak te moeten om die overtollige kilo’s weer kwijt te raken. Een paar jaar geleden heb ik weer eens zo’n knop omgedraaid, een dieet zou vast snel helpen. Een koolhydraat-arm dieet volgens Dr. Frank (ook wel het Atkins dieet heet dat). Nou dat beviel mij helemaal niet. Ik ben gezegend met een flinke spiermassa (ja, echt! met mij wil je geen ruzie krijgen hihi, spierballen!) waar ik niets voor hoef te doen. Daar ben ik gewoon mee geboren. Mijn buikspieren zijn altijd sterk geweest, heb flinke biceps (lastig met kleding, mouwen zijn vaak te strak), grote quadriceps (beenspieren) en ja ja, ook een stevige gluteus maximus partij (=billen) 😉 Door het tekort aan koolhydraten, werd ik enorm duizelig en kon ik mij niet goed concentreren. Na 2 weken stopte ik dus maar. En wat denk je… ik was niets afvallen! Hierna besloot ik het verstandiger te gaan doen, het afvallen ~~>;;; no crash diet for me!

Oké, dus nooit meer op een of ander dieet, maar nu gewoon écht mijn eetpatroon gaan veranderen. Gezonder eten, meer water drinken en – heel belangrijk – veel bewegen. Ik ben gaan sporten! Gezonder eten betekende in mijn geval vooral vaker echt koken. Mijn vriend eet vaak op zijn werk en ik heb er een hekel aan alleen voor mezelf te koken. Toch ben ik dit maar wel gaan doen. In de zomer is dat gemakkelijk, dan kun je lekkere salades maken en eet je de volgende dag de restjes op met een paar extra ingrediënten. Nu in het najaar en de winter krijg ik weer meer moeite om elke avond boven het fornuis te staan. De truc voor mij was vooral om een sport te gaan beoefenen, veel groente te gaan eten, minder vaak vlees (vervangen door af en toe vis en vega eten) en het snoepen te minderen (alles met mate dus). Ik had daardoor totaal niet het gevoel alsof ik bezig was met minder eten en erop moest letten dat ik wel gewicht bleef verliezen. Het lijkt een beetje op de manier van Weight Watchers. Met het grote verschil dat ik niet bezig hoef te zijn met punten of wat ik wel of niet mag eten. Lijkt wel op het ADDH – alles door de helft – principe.

Ik zal even opnoemen wat mijn manier is geweest om in 1 jaar tijd 8 kilo super makkelijk en geleidelijk kwijt te raken (is ook beter voor je huid op deze manier afvallen, kan zich makkelijker aanpassen aan de nieuwe omvang):

Regelmatig leven
Niet te laat naar bed als je weer vroeg op moet. Netjes minimaal 7 tot 8 uur slapen (in mijn geval is dat nodig) en meteen mijn bed uit wanneer de wekker gaat.

Verantwoord eten en drinken
Elke dag beginnen met een lekker maar vooral gezond ontbijt. Ik eet het liefst biologische muesli, roer yoghurt en een (in stukjes gesneden) banaan. Tussen ontbijt en lunch een tussendoortje, bijv. een appel of een stukje ontbijt koek of gezonde reep. Als lunch 2 á 3 boterhammen. Tussendoor weer een gezonde break snack (je kunt ook een bouillon soep nemen) en in de avond vers eten klaarmaken. Wanneer je eet, zit dan het liefst aan tafel zonder tv aan. Pak een krant, tijdschrift of ander lees materiaal erbij. Eet rustig en neem er echt de tijd voor. Haastig eten is niet goed voor je stofwisseling. Een maaltijd overslaan zorgt ervoor dat je lichaam alles opslaat wat je daarna gaat eten (er kan tenslotte weer een hongerperiode aankomen denkt je lijf).

Meer bewegen
Je hoeft niet te gaan sporten om af te kunnen vallen. De fiets pakken om naar je werk of school te gaan, is vaak al voldoende beweging op een dag. Voor kortere afstanden ga je juist lopen in plaats van met de fiets. Neem eens een wandeling tijdens de lunchpauze of na je avondeten. Dit is goed voor de spijsvertering en je hierdoor hoef je niet te zweten in de sportschool. Natuurlijk is het heel gezond en goed om te gaan sporten. Dit heb ik ook gedaan. Eerst in de sportschool, maar dat ging al snel vervelen en ik vond de muziek te hard staan daar (ben wat gevoelig met geluid). Daarom ben ik lekker gaan tennissen met een vriendin. Lessen genomen en vaak oefenen waardoor we op een gegeven moment 2x in de week op de tennisbaan stonden. Heerlijk! Buiten sporten of bewegen is zo lekker en zoveel beter dan binnen zitten.

Ik laat je hier even mijn overzicht zien van mijn plan om te komende maanden te komen tot mijn streefgewicht. Al een aantal jaren ben ik aangemeld bij Valtaf.nl (is van de AD krant) en dat helpt mij om het overzicht te bewaken. Door een datum in te vullen en een einddatum voor je streefgewicht, helpt de site jou om je doel te bereiken. Je krijgt vanzelf een mailtje met een reminder wanneer je langer dan een week geen nieuw gewicht hebt ingevoerd. Ik weeg mij niet elke dag, dat is ‘niet goed’ namelijk. Minimaal een keer per week sta ik op de weegschaal om dan mijn nieuwe gewicht in te kunnen voeren op de site.

Afval plan start 12-12-12

Het leuke van deze site, het is gratis als je een standaard account aanmaakt, je kunt makkelijk het overzicht bijhouden van je vorderingen én je kunt steun krijgen van buddies als je daar behoefte aan hebt.

Outfit of the day juli 2011

Dit is zeker geen reclame praatje voor Valtaf.nl, haha. Ik schrijf echt een persoonlijke blog vandaag en geen advertorial =) Neem eens kijkje als je denkt dat deze site jou net zo goed kan helpen als dat het mij heeft gedaan en weer zal doen.

Mijn streefgewicht is 65 kg en dat wil ik bereikt hebben volgend jaar juli. Twee jaar geleden woog ik eventjes 67 kg dus ik weet dat het niet al te moeilijk zal zijn om het voor elkaar te krijgen om nog even 2 extra kilo kwijt te raken.

Startgewicht: 72,6 kg
Streefgewicht: 65 kg
Af te vallen: 7,5 kg

Dit jaar heb ik mezelf de belofte gedaan niet meer te doen aan jojo-en. Daarom start ik weer opnieuw met het toewerken naar een einddoel. Van die 8 kilo die ik was afgevallen, zit er namelijk alweer 4,5 weer aan =S Maar goed, beter laat dan nooit zeggen ze toch.

Ben jij tevreden met jouw gewicht en figuur?

Toewerken naar mijn streefgewicht van 65 kg is iets wat ik al járen wil. Ik doe het niet voor een ander, echt puur voor mijzelf. Met 68 kg voel ik mij al prettig genoeg om lekker met bikini in de tuin of op het strand te liggen. Alleen ik weet dat ik altijd wel een beetje zal jojo-en. Daarom is 65 kg zo’n mooi gewicht voor mijn lengte (1.72), dan kan ik altijd weer aan de bel trekken wanneer ik 67 kg weeg, dan moet ik weer eventjes op de kleintjes letten. ‘Ieder pondje gaat door het mondje’ niet waar?! Haha!

That's me! Aug 2011

Wil jij jouw verhaal over je gewicht of figuur kwijt?

Laat een reactie achter hieronder! We kunnen elkaar helpen en wat steun geven =) Ik zal over een paar weken weer een blog schrijven over hoe het ervoor staat. Dan heb ik een extra stok achter de deur. Natuurlijk hoeft dit niet hè. Je kunt dan bijvoorbeeld gewoon reageren op wat jij vindt van mijn verhaal…

xoxo Fleur

Advertenties

Over fleursbeautytips

Student PABO (leerkracht basisonderwijs, 4e jaar) en mijn passie is visagie =)
Dit bericht werd geplaatst in Informatief, Persoonlijk en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Persoonlijk #2: 12-12-’12 weer starten met afvallen!

  1. Nicky zegt:

    Ik ben gezond gaan leven om zo lang mogelijk geen “diabeet” genoemd te moeten worden. Dus ja, momenteel ben ik wel bezig met het getal op de weegschaal, ook is dat maar een leuke bijzaak van het gezonder leven. At ik daarvoor veel te ongezond? Nee, maar ik eet at wel veel te weinig, en de verkeerde dingen. Ik weet nu ook op wat ik moet letten als ik bijvoorbeeld eens trek heb in een koekje ofzo. Ik ben sinds 30 juli bezig, ben al meer dan 10 kg afgevallen, maar ik heb het nog geen moment moeilijk gehad. Oké ja, behalve die eerste dagen, omdat mijn lijf echt moest afkicken van mijn vroegere eetgewoontes. Nu erger ik me mateloos aan mensen die denken dat ze goed bezig zijn, maar dat eigenlijk niet zijn, en niet stilstaan bij mogelijke gezondheidsrisico’s. Ik heb nog altijd niet het beeld dat de ideale vrouw maatje 34/36 moet hebben, maar als een ietwat molligere persoon niet stilstaat bij de mogelijke gezondheidsrisico’s verbonden aan het overgewicht/obees zijn dan kan ik wel eens steigeren!
    Ik hoop voor jou dat jij dit ook doet om de juiste reden, en dat je vooral ook nadat je je doel bereikt hebt, erin slaagt om gezond te blijven leven. Het is zo belangrijk!

    • Bedankt voor je reactie. Wat goed dat je al zoveel bent afgevallen. Ik streef zeker geen maatje 36 na, dat kan ook niet meer 🙂 Ik zit nu steeds tegen of op maat 40 en wil weer netjes 38 hebben. Dan passen al mijn kleren weer goed. Zoals te zien is aan m’n grafiek heb ik geen uitschieters naar beneden maar juist naar boven haha. Slank vind ik mooi maar dun niet. Ronde vormen zijn juist vrouwelijk. Nu ga ik dus weer op n gezonde wijze naar m’n streefgewicht 🙂 Succes meis met jouw gezondheid!

  2. Leontine zegt:

    Goed geschreven en een goed plan Fleur. Oké, met de billen bloot dan..
    Ik hoop ook wat kilo’s kwijt te raken. Vroeger was ik een heel beweeglijk en tenger meisje/dametje van 1.62 (he, dat ben ik nog steeds) en 48 kilo. Kon eten wat ik wilde, kwam geen grammetje aan. Na mijn eerste zwangerschap (waarbij ik maar liefst 26 kilo aan kwam! Maar wat er zo, zonder sporten of dieet, ook weer af was) heb ik tot mijn 2e zwangerschap 53 gewogen. Prima en zelfs nog aan de hele slanke kant. Met de 2e kwam ik 24 kilo aan en ook die zou ik wel even snel kwijtraken.. Helaas, na die prutbevalling van mij kon ik niet meer uit bed en na een jaar alleen maar liggen, woog ik nog steeds 70 kilo. Veel te zwaar voor me.
    Na de fixatie en toen ik wat mobieler was, ben ik 12 kg afgevallen met Sonja Bakker, dat was prima voor me. Maar helaas, door mijn achteruitgang en weer op bed liggen (dus geen beweging) komt alles wat ik eet er dubbel zo hard aan. En dan vooral op mijn buik en borsten, mijn benen zijn (omdat ik ze toch nooit gebruik) maar smalletjes.
    Ik ben de laatste jaren behoorlijk aan het jojo’en tussen de 60 en 70. Nu zit ik (dankzij mijn ‘ik-kan-niets-binnen-houden-maagprobleem’ van 3 weken geleden) op 67,4 maar ik wil echt heel graag richting de 60.
    Bij mij gaat t afvallen zo langzaam door gebrek aan beweging, ookal volg ik een dieet, het vergt veel geduld en gaat tergend langzaam. Maar langzaamaan kan het ook lukken!
    Volgend jaar zomer lig ik met een plat buikje een stuk slank(er) in de zon.
    Samen met jou.
    Beloofd? Beloofd! En beloofd is beloofd :).

    • Dames, heel erg bedankt voor jullie positieve bijdrage. Het is zeker niet makkelijk om weer op prettige manier terug te komen op je streefgewicht. Maar ik weet zeker dat met een goede dosis zelfvertrouwen en een knallende motivatie het ons zeker weten zal lukken!

    • Oh en Leontine, zo is het, beloofd is beloofd! =) we gaan d’r voor!

  3. LounaBeauty zegt:

    Okeee!! Knap dat je gaat starten, maar misschien is het een tip om haalbare doelen te stellen. Dat je 7.5 kilo kwijt wil is natuurlijk super, maar op een gegeven moment ga je er tegenop zien omdat het misschien niet zo snel gaat.Misschien moet je eerst zeggen kilo en dan weer verder kijken,zo plan je ook momenten dat je blij bent en gemotiveerd blijft. 🙂 Liefs xx

  4. chucky1012 zegt:

    Woog ik nu maar 56 kg! Ik wil 75 kg wegen in maart 2013! Nu ben 85kg. Ik ga dus meteen in het nieuwe jr afvallen! Ik eet gezond en drink heel erg veel water! Snoep niets, loop en fiets veel! Goed voornemen! Succes! 😉

  5. Lisa Ruigrok zegt:

    Ik weeg nu rond de 60 kg en ik weet dat het wel wat minder kan. Er hoeft niet heel veel af, maar gewoon dat alles wat strakker is. Iets met er mooi uit willen zien in een galajurk in juni. In ieder geval heel veel succes!

  6. gdlpc zegt:

    I know this if off topic but I’m looking into starting my own weblog and was wondering what all is required to get set up? I’m assuming having a blog like
    yours would cost a pretty penny? I’m not very internet savvy so I’m not 100% certain. Any recommendations or advice would be greatly appreciated. Thanks

  7. Hmm it appears like your site ate my first comment (it was extremely long) so I guess I’ll just sum it up what I had written and say, I’m thoroughly enjoying
    your blog. I as well am an aspiring blog writer but I’m still new to everything. Do you have any points for inexperienced blog writers? I’d certainly appreciate it.

  8. followers zegt:

    I want to get across my appreciation for your generosity for individuals that really need guidance on this one matter. Your real dedication to passing the message all over had become rather powerful and has in most cases made regular people just like me to attain their pursuits. Your own invaluable hints and tips implies much to me and far more to my office colleagues. Many thanks; from each one of us.

Reacties zijn gesloten.